Over ons

Wij zijn samenwerkende onderwijsprofessionals die geloven in de kracht van samenwerken. We willen het uitwisselen van kennis en ervaring stimuleren op alle Nederlandse scholen, van basisschool tot universiteit. Wij zijn er van overtuigd dat docenten veel van elkaar willen en kunnen leren, zeker als ze houvast meekrijgen om dit effectief te doen. Daarom ontwikkelden wij de aanpak voor PLG-Teams en leiden we PLG-begeleiders op.

Jasper Hardeman: In PLG’s werken aan de professionalisering van onderwijs en docenten, dat blijft mij boeien en inspireren. Als begeleider van PLG-Teams breng ik mensen en organisaties graag in beweging, bij voorkeur met een gezonde dosis enthousiasme, creativiteit en humor.

Jasper is docent Natuurkunde op het Stanislascollege Dalton Delft. Naast docentschap heeft hij ervaring opgedaan op andere plaatsen binnen schoolorganisaties (o.a. schoolopleider, coach en MR lid). Buiten de eigen organisatie is hij betrokken geweest bij de Opleidingsschool Haaglanden en werkzaam als PLG leider (inductietrajecten, waarvan één rondom het professionele lerarenstatuut). Jasper is zowel doel- als mensgericht en zet zijn invoelend en analytisch vermogen in bij het doorgronden van uiteenlopende organisatie- en onderwijsvraagstukken.

Maarten Bruns: Langzamerhand is iedereen wel overtuigd van het nut van betere samenwerking tussen docenten in het onderwijs. Het lastige is om er ook echt invulling aan te geven. Hoe doe je het? Daarom hebben we de PLG-Teams ontwikkeld, een aanpak die houvast geeft in de praktische uitvoering. In de teams zie ik telkens dat docenten samen veel meer kennis en ervaring hebben dan ze zelf dachten. De onderwijsresultaten die ze opleveren en het plezier dat ze tijdens de bijeenkomsten uitstralen zijn voor mij de motiviatie om te streven naar PLG’s in elke onderwijsinstelling.

Maarten is PLG-Team opleider en Scrum Coach bij ShortCycle. Hij helpt scholen bij het opzetten en uitvoeren van professionele leergemeenschappen door docenten te trainen, de organisatie-inbedding te begeleiden en te zorgen voor het delen van PLG-ervaringen tussen scholen. Zijn ervaringen draagt hij graag uit tijdens workshops en symposia. Hij is bovendien actief op het gebied van Scrum en draagt bij aan het uitrollen van de onderwijsvariant eduScrum in Nederland.

Dorothé Gerdes: Vanuit de praktijk heb ik, als deelnemer en begeleider, ervaren hoe zinvol en activerend het werken in PLG’s is en wat de meerwaarde kan zijn bij de professionalisering van docenten. Het is niet voor niets dat bij de retrospectives het woord “inspirerend” het vaakst gehoord wordt!

Dorothé is docent bewegingsonderwijs en schoolopleider op het Rijnlands Lyceum Oegstgeest.  Zij coördineert het 3 jarige inductietraject voor de startende en de nieuwe docenten en is van hieruit geïnteresseerd geraakt in het begeleiden van docenten, hun ontwikkeling en hun professionalisering. Naast de werkzaamheden op haar eigen school begeleidt zij workshops en professionele leergemeenschappen op het gebied van begeleidingstrajecten en didactiek op diverse scholen en opleidingen. Door haar ervaring, enthousiasme en flexibele werkhouding is Dorothé in staat om PLG’s ‘op maat’ in te zetten.

Martin Bruggink: De docent is het meest bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs. Docenten willen graag werken aan de verbetering van hun onderwijs, maar dat is niet makkelijk als je alleen staat. PLG’s zijn een krachtige manier voor docenten om effectief samen te werken en direct hun eigen onderwijs te verbeteren. Daar werk ik graag aan mee.

Martin is lerarenopleider bij de TU Delft. Hij begeleidt onder meer PLG’s met docenten-in-opleiding. De deelnemers wisselen uit over hun ervaringen op de (stage)school en werken gericht aan thema’s die voor hen relevant zijn. Martin heeft diverse PLG’s ondersteund over het begeleiden van startende leraren en geeft nu onder meer vorm aan een PLG over informatica-didactiek.